01_KA_StudioFilmowe
Kamil Andrzejkowicz

Kamil Andrzejkowicz

Praca kamerzysty to nie tylko dzień Waszego ślubu

Wielu z Was zapewne zastanawia się jak wygląda praca operatora filmowego, który zajmuje się rejestracją imprez okolicznościowych, w szczególności ślubów/wesel.
Bardzo mylnym jest fakt, że stereotypowo ogranicza się pracę filmowca jedynie do kilkunastu godzin podczas Waszej uroczystości.
W rzeczywistości, dzień ślubu to tylko mały procent całości, dzięki której powstaje film ślubny.

Kontakt z Parą Młodą, planowanie i logistyka

Cała magia zaczyna się już podczas pierwszego kontaktu z osobą zainteresowaną podjęciem współpracy. Zanim to jednak nastąpi, świat musi ujrzeć moją twórczość. Mamy wolny rynek i przebicie się wśród setek usługodawców nie jest tak proste jak kilkanaście lat temu, gdzie kamerzysta był bogatym jegomościem z kamerą, a jego praca w większości przypadków ograniczała się do zarejestrowania jak największej ilości materiału i oddania całości klientowi.

Muszę zatem dołożyć wszelkich starań, aby pokazać Wam, że cały czas dążę do perfekcji i poszerzam zakres swoich umiejętności, co z kolei idzie w parze z ciągle zdobywanym doświadczeniem. Prowadzę nie tylko media społecznościowe typu facebook, instagram czy twitter, ale także stronę internetową oraz inne pomocnicze wizytówki mieszczące się w internecie.

Jest to jednak istotny etap, ponieważ dzięki działaniom marketingowym, mogę do Was dotrzeć i pokazać swoje filmy. Odpisywanie na maile, sms’y, kontakt telefoniczny i ciągła aktywność w mediach społecznościowych absorbuje mnóstwo czasu.

Kiedy Para Młoda decyduje się na współpracę, zawsze poświęcam dużą ilość czasu na wyjaśnienie wszelkich kwestii technicznych, odpowiadam na pytania, spotykam się z Wami, prezentuję filmy, opowiadam o swojej pracy i omawiamy przebieg Waszych uroczystości.

Pozyskując informacje staram się planować. Muszę zaplanować trasę przejazdu między wszystkimi lokalizacjami tak, aby zdążyć na czas, a zarazem nagrać wystarczającą ilość materiału. W zależności od czasu trwania filmu, istotne jest ustalenie czasu, jaki poświęcam na filmowanie poszczególnych etapów od przygotowań przez ślub w kościele, aż do oczepin. Istotne jest także ustalenie jaki sprzęt w danej lokalizacji będzie potrzebny, ponieważ nie ma czasu i możliwości, żeby za każdym razem rozładować i spakować cały samochód. Przygotowanie przed dniem ślubu to podstawa. Pomaga mi w tym kwestionariusz/ankieta, którą otrzymuję od was 30 dni przed datą ślubu. Zawarte są tam wszelkie informacje mające pomóc mi w zrozumieniu waszych potrzeb i dostosowaniu się do specyfiki uroczystości. Warto pamiętać, że każdy ślub jest inny.

Współpraca z innymi usługodawcami

Wielu z was nie zdaje sobie sprawy z faktu, że kontaktuję się wcześniej z innymi usługodawcami, których wybraliście. Ustalam wiele istotnych szczegółów lub pytam w przypadku kwestii niejasnych. Zdarza się, że zapoznaję się z fotografem i oglądam jego portfolio aby poznać sposób pracy, kontaktuję się z salą aby zapytać o szczegóły organizacji imprezy weselnej, rodzaj oświetlenia, dekoracje itp. Dzwonię również do DJ’a lub przedstawiciela zespołu muzycznego aby zapytać o możliwość podpięcia się liniowo do miksera. Co więcej, oglądam w internecie dostępne materiały zdjęciowe aby dowiedzieć się jak wygląda kościół lub sala, którą wybraliście. Ten etap również pochłania sporo czasu.

Dzień ślubu – praca umysłowa czy fizyczna?

Filmuję nie tylko na terenie Sieradza, Wielunia czy Częstochowy, ale na terenie całej Polski. Dlatego też dotarcie do Was zajmuje czasem kilka godzin. Zakładając tradycyjny ślub i wesele, czas mojej pracy od przygotowań do oczepin może wynosić nawet 16 godzin! Doliczając do tego dojazd i powrót wychodzą nawet 3 dni pracy na etacie po 8 godzin. Cały dzień muszę dbać o to, aby materiał filmowy był na jak najwyższym poziomie oraz aby nic nie zostało pominięte. Pamiętajmy, że film to nie tylko obraz z kamery/aparatu. To również dźwięk, który sam się nie nagra. To również światło, którego czasem trzeba użyć. Prawdziwy filmowiec powinien być specjalistą w wielu dziedzinach, a przecież wiedzę zdobywa się latami. Cały sprzęt do stabilizacji obrazu, rejestratory audio, okablowanie, obiektywy, dron, ważą łącznie kilkadziesiąt kilogramów. Nie powinniście być zdziwieni, że filmowcy narzekają często na bóle pleców i schorzenia związane z nadwerężaniem stawów i mięśni. Gimbal z zamontowanym monitorem poglądowym, aparatem z obiektywem oraz akumulatorkami może ważyć do 4 kg. Wyobraźcie sobie, że trzymacie taki sprzęt przez większość imprezy weselnej. Wiedza i umiejętności są niezbędne, ale dobra kondycja to podstawa, żeby film zrealizować w całości.

Zgrywanie i selekcja materiału ślubnego

Wszystkie pliki filmowe oraz dźwiękowe i zdjęcia są magazynowane na różnych nośnikach. Zawsze trzeba wykonać kopię zapasową, aby w razie problemów nie utracić plików. Z kolei całość nagranego materiału musi zostać poddana selekcji. Wyklucza się ujęcia, które z jakiegoś powodu nie nadają się stylistycznie, wyszły nieostre lub nie pasują do całości materiału. Cała czynność zajmuje nawet kilka godzin i powinna zostać zrobiona zaraz po powrocie do domu/biura, a by zminimalizować ryzyko utraty materiału.

Wybór muzyki i efektów dźwiękowych

Jest to również czasochłonny ale bardzo istotny etap przed oraz przy tworzeniu filmu finalnego. Poświęcam wiele godzin na dopasowanie utworów muzycznych do specyfiki filmu, klimatu lub tematyki ślubu i wesela oraz do Waszych preferencji. Korzystam tylko z legalnej muzyki, do której zawsze wykupuję licencję. Przeglądanie bibliotek, w których znajdują się tysiące jeśli nie dziesiątki tysięcy utworów to żmudny ale bardzo satysfakcjonujący proces. Muzyka w filmie tworzy niepowtarzalny klimat i pomaga w kreatywny sposób opowiedzieć Waszą historię.

Montaż filmu ślubnego

Nie wiem czy was zaskoczę, ale jest to najbardziej czasochłonny proces, który może trwać nawet kilkadziesiąt godzin. Każdy klip filmowy użyty do tworzenia finalnej produkcji zostaje przycięty, poddany korekcji ekspozycji, nasycenia, ostrości, balansu bieli, stosuje się color grading oraz dodaje estetyczne przejścia oraz film grain, nadając całości wygląd filmu kinowego. Wszystko jest zmiksowane z utworami muzycznymi, dźwiękiem z mikrofonu z kamery oraz audio z rejestratorów dźwiękowych. Oprócz czysto technicznych aspektów liczy się też wizja filmowca, dbanie o odpowiednią kompozycję i stosowanie różnych kadrów i planów (plan pełny, amerykański, portret, detal itp.) a także odrobina artystycznej wizji nadająca pewną specyfikę produkcji identyfikowaną z danym kamerzystą.

Szkolenia i warsztat kamerzysty

To istotny etap pracy każdego operatora filmowego. Kanony dobrego kina i filmu są niezmienne, ale cały czas pojawiają się nowości technologiczne związane ze sprzętem, oprogramowaniem czy technikami filmowania i montażu. Nic więc dziwnego, że profesjonalni filmowcy cały czas się szkolą i zdobywają nową wiedzę. Musimy dbać o to, żeby film zawsze zrealizowany był w oparciu o nowe trendy, nie tracąc tym samym na ponadczasowości produkcji.

Konkluzja jest prosta

Profesjonalny filmowiec w dzisiejszych czasach to nie tylko operator kamery, ale także marketingowiec, przedstawiciel handlowy, scenarzysta, reżyser, operator audio, oświetleniowiec, operator drona montażysta i kolorysta. Czas pracy przy tworzeniu filmu ślubnego to nie tylko 12-16 godzin podczas ślubu i wesela – to dziesiątki godzin pracy przed i po, aby finalny produkt wyglądał i był zrealizowany profesjonalnie. Nic więc dziwnego, że usługa filmowania jest dobrem ekskluzywnym i nie może być tania.

zdjęcia: pexels.com autorzy kolejno: pixabay, suzy hazelwood, negative space, ibrahim asad, pixabay, elviss railijs bitans, xxss is back, donald tong.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print
Close Menu